A legtöbb tanulónak problémát okoz a megfelelő oktatási időpont, és gyakoriság megválasztása. Ebben próbálok segítséget nyújtani.
A legnehezebb helyzetben azok vannak, akik egész nap dolgoznak vagy iskolába járnak, így elég szűk idősáv az, amikor oktatási órákra járhatnak.
Az autósiskolák zöme bármilyen időbeosztáshoz alkalmazkodik, de néhány fontos tényezőt mégiscsak érdemes átgondolni.
- Az ember az egész napi munka után hamar kimerül. Fáradtan beülni az autóba nagyon nagy kihívás mind a tanulónak, mind pedig az oktatónak. A vezetés megtanulása ráadásul nemcsak ész kérdése, a kezünk, a lábunk és nem utolsósorban az idegrendszerünk hatványozottan fárad a nap második felére. Egyszerűen nem tudsz odafigyelni a feladatokra, és a nem megfelelő koncentráció miatt sokkal több kudarcod lesz (pl: összekevered a jobb és a bal kezed; elfelejted, hogy milyen utasítást adott az oktató; a stressztűrő képességed nagymértékben csökken)
- A hatósági vizsga mindig hétköznap 7:30 és 16 óra között zajlik, azonban a veszélyhelyzet miatti csúszások okán szombaton is lesznek vizsgák . Ezért mindenképp törekedni kell arra, hogy legalább az utolsó 10-12 órát ezen idősávban töltsük vezetési gyakorlattal. Ugyanis a városban a forgalom helyzete óráról órára változik.
- Hosszú évek tapasztalata alapján mondom, hogy a tanulásnak van egy egészséges üteme. A technikai mozdulatoknak „be kell érniük, égniük”. Ezt a kifejezést is szoktuk használni, hogy a hallott és az elvégzett gyakorlatoknak „le kell ülepedniük” ahhoz, hogy a következő gyakorlati vezetésnél már használni tudd a megtanultakat. Tehát a leghatékonyabb képzés az, amikor az első 15-20 órát heti kétszer két órában tanuljuk, míg a maradékot, főleg a vizsga előtt heti háromszor két órában. Ennél ritkábban sem szerencsés vezetésre járni, mint ahogy óvunk mindenkit a mindennapos vezetéstől is.
- A hétvégi vezetéssel az a probléma, hogy kiürül a város, a járműforgalom a tizedére esik vissza. A vezetés elején ekkor a kanyarodásokat és a parkolásokat nagyon jól lehet gyakorolni, bár minimális lesz a forgalmi akadály. (Senki nem fog rád dudálni a forgalom feltartása miatt. 😊)
- Általános tapasztalat, hogy a csak este vagy hétvégén vezetni járó tanulók átlagban 20%-kal több órát kénytelenek venni, és a vizsgán még így is kevesebb esélyük van.
- Októbertől márciusig délután 16:00 óra után már sötét van. Ez ismét csak nagyon nagy kihívást jelent egy kezdő vezető számára. A belátható távolság nagy mértékben lecsökken, a járműben alig látod a kezelőszerveket, a pedálokat, a sebességváltót. A vezetést nehezíti, hogy nem fogsz tudni tájékozódási pontokat megjegyezni, nem látod időben az út hibáit stb. Vizsgára készülve pedig hamar rájössz, hogy sötétben egész másként látni a forgalmi szituációkat, mint majd világosban a vizsgán.
- Egyre több autósiskola van, ahol az esti és hétvégi vezetésekért akár már 50%-os felárat is elkérnek. Az is elgondolkodtató, hogy drágább az óra, és még kevésbé hatékony is, igazából megéri-e?
A fent felsorolt tényezőket kénytelen leszel belekalkulálni a vezetési időpontok helyes megválasztásánál. Érdemes egyébként a munkahelyeden, iskoládban érdeklődni, milyen lehetőségeid lehetnek néha napközben is eljárni vezetésre. Esetleg egy későbbi munkakezdés, egy elnyújtott ebédszünet is nagy segítség lehet.
Ne felejtsd el, hogy ezzel sokkal inkább magadnak segítesz!